طرح کسب و کار (Business Plan) سندی مکتوب است که ضمن تشریح موقعیت کنونی و آتی، چگونگی حرکت، منابع مورد نیاز، وضعیت رقبا و وضعیت بازار را نیز شرح دهد.
با استفاده از طرح کسب و کار میتوان نقاط ضعف و قوت سازمان را شناسایی کرد. وجود یک طرح کسب و کار، نه تنها برای راهاندازی مهم است بلکه برای توسعه کسب و کار نیز ضروری است.
اغلب تصور می شود که طرح کسب و کار (BP) حتماً باید طرحی بزرگ و طولانی باشد، ولی در واقع نیازی نیست که طولانی باشد و برخی اوقات طرح های کسب و کار چند صفحه ای و جامع نیز می توانند بسیار مفید باشند. بنابراین اگر شما طرح تجاری (BP) خوبی بنویسید موفقیت شما در تجارت تضمین خواهد شد. یک کارآفرین می تواند با استفاده از یک طرح کسب و کار (BP) مناسب برای راه اندازی کسب و کار خود جذب سرمایه کند و مجوزهای لازم جهت راه اندازی کسب و کار خود را کسب نماید. همچنین می تواند با ارایه یک طرح کسب و کار موفق اقدام به اخذ اقامت در کشورهای دیگر کند
طرح کسب و کار (Business Plan) سندی مکتوب است که ضمن تشریح موقعیت کنونی و آتی، چگونگی حرکت، منابع مورد نیاز، وضعیت رقبا و وضعیت بازار را نیز شرح دهد. با استفاده از طرح کسب و کار میتوان نقاط ضعف و قوت سازمان را شناسایی کرد. وجود یک طرح کسب و کار، نه تنها برای راهاندازی مهم است بلکه برای توسعه کسب و کار نیز ضروری است.
اغلب تصور می شود که طرح کسب و کار (BP) حتماً باید طرحی بزرگ و طولانی باشد، ولی در واقع نیازی نیست که طولانی باشد و برخی اوقات طرح های کسب و کار چند صفحه ای و جامع نیز می توانند بسیار مفید باشند. بنابراین اگر شما طرح تجاری (BP) خوبی بنویسید موفقیت شما در تجارت تضمین خواهد شد. یک کارآفرین می تواند با استفاده از یک طرح کسب و کار (BP) مناسب برای راه اندازی کسب و کار خود جذب سرمایه کند و مجوزهای لازم جهت راه اندازی کسب و کار خود را کسب نماید. همچنین می تواند با ارایه یک طرح کسب و کار موفق اقدام به اخذ اقامت در کشورهای دیگر کند.
به عبارت دیگر طرح تجاری نوشتهای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک موسسه، گروه یا فرد کارآفرین است. این طرح حاوی بررسیهای دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تامین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و … است. یکی از مهمترین کارکردهای طرح کسب و کار این است که با تدوین آن، کارآفرین میتواند عوامل داخلی و خارجی درگیر در یک کسبوکار را شناسایی و اثر آنها را بر روی فعالیت خود بررسی نماید. یکی دیگر از کارکردهای طرح تجاری این است که قضاوت در مورد سرمایهگذاری یا عدم سرمایهگذاری بر روی یک طرح را برای سرمایهگذاران یا وامدهنده گان طرح تسهیل میکند. در واقع به دلیل تخمین هزینه های عملیاتی و پیشبینی درآمد طرح، اطلاعات لازم برای سرمایه گذاران یا وام دهنگان در خصوص ریسک های موجود در طرح و همچنین میزان سود مورد انتظار ارائه شده است. معمولا مهمترین بخش در طرح تجاری، ارزش پیشنهادی محصول یا خدمت است. طرح تجاری باید استدلال های لازم را داشته باشد تا افراد را متقاعد کند که محصول یا خدمت موردنظر نیاز مشتریان را برطرف میکند و در عین حال ویژگی های ممتازی نسبت به سایر رقبا یا محصولات جایگزین دارد.
ضرورت طرح کسب و کار برای ایدههای نو
- تبدیل ایده و سرمایه به کسب و کار شدنی
- تامین مالی امن از سرمایه گذاران و وام دهندگان
- شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتها
ضرورت طرح کسب و کار (BP) برای طرحهای در حال اجرا:
- ایجاد ارتباطات موثر بین کارفرما و کارمندان و بین سازمان و سازمانهای بیرونی
- دقت بیشتر پیشبینیهای مالی
- مقایسه بین پیشرفت برنامهای و پیشرفت واقعی
- افزایش سرمایه
- طراحی استراتژیهای پیشرفت
- امکان استفاده از فرصتها و از بین بردن خطرات
- برنامهای برای انتقال مالکیت، فروش یا تعطیلی کسب و کار
- ایجاد زمانبندی مناسب برای هدایت فرآیندها
- شناسایی نیازهای مالی و حقوقی
.
ضرورت طرح کسب و کار برای ایدههای نو
- تبدیل ایده و سرمایه به کسب و کار شدنی
- تامین مالی امن از سرمایه گذاران و وام دهندگان
- شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتها
ضرورت طرح کسب و کار (BP) برای طرحهای در حال اجرا:
- ایجاد ارتباطات موثر بین کارفرما و کارمندان و بین سازمان و سازمانهای بیرونی
- دقت بیشتر پیشبینیهای مالی
- مقایسه بین پیشرفت برنامهای و پیشرفت واقعی
- افزایش سرمایه
- طراحی استراتژیهای پیشرفت
- امکان استفاده از فرصتها و از بین بردن خطرات
- برنامهای برای انتقال مالکیت، فروش یا تعطیلی کسب و کار
- ایجاد زمانبندی مناسب برای هدایت فرآیندها
- شناسایی نیازهای مالی و حقوقی