در سال 1987 كميته فني 176 سازمان بينالمللي استاندارد ( (ISO/TC 176) سري استاندارد ISO 9000 را به) جهانيان ارائه نمود. هدف از تدوين اين سري استاندارد، بوجود آوردن الگويي بينالمللي براي پيادهسازي و استقرار سيستمهاي مديريت و تضمين كيفيت بوده كه مورد استقبال فراوان در سطح دنيا قرار گرفت. سيستمهاي مديريت كيفيت ساختارهاي مورد نياز براي طرحريزي / كنترل / تضمين / بهبود كيفيت را فراهم ميآورند. استاندارد ISO 9001 با تاكيد بر ديدگاه فرايندگرا و مديريت فرآيندهاي سازمان، نقطه عطفي در نگرش سيستمهاي مديريتي ايجاد نموده است.
ایزو 9001 استانداردی بین المللی است که الزامات مورد نیاز برای سیستم مدیریت کیفیت(QMS) یک سازمان ارائه می کند. این قسمتی از خانواده ی استاندارد های منتشر شده توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) است که اغلب به نام “سری ایزو 9000” یا “خانواده ایزو 9000” اشاره می شود. به همین دلیل ممکن است از تامین کننده ی خود جملات “دارای گواهینامه ی ایزو 9000” یا “ایزو 9000 مطابق با سیستم مدیریت کیفیت” را می شنوید. این یعنی سیستم مدیریت کیفیتی آنها مطابق الزامات ایزو 9001 است، تنها استانداردی در خانواده ی ایزو که می توان از آن در سنجش میزان مطابقت استفاده کرد.
مزایای استقرار سیستم مدیریت كیفیت ISO 9001
- كاهش دوباره كاری ها
- كاهش هزینهها و قیمت تمام شده
- بهبود فرآیندها
- طراحی بهتر خدمات
- بهبود بهره وری
- بهبود در روحیه كاركنان
- بهبود ارتباطات داخل سازمانی
- كنترل مناسب مستندات
- افزایش سطح كیفیت محصولات
- شفاف سازی مسئولیتها و اختیارات
- افزایش سطح رضایت مشتریان
- افزایش اعتماد مشتریان
- بهبود شهرت در بازار كار
- افزایش سهم قابل كسب در بازار
- شفاف تر شدن مزیتهای رقابتی
- افزایش سودآوری
- كاهش شكایات مشتریان